7/17/2014

Nyári érzések

Nem ismerek olyan embert, aki valamiért ne szeretné ezt az évszakot. Végiggondoltam, hogy számomra mit is jelent, s milyen érzésekkel tölt el a nyár. Ezt a témát nem lehet megunni, az összes újság tele van vele valamilyen szinten, boncolgatva azt, hogy milyen lehetőségeink vannak a nyári kikapcsolódásra, hogy mire vigyázzunk, hogyan öltözködjünk és hogy mennyire legyünk szerelmesek. A csapból is ezek a témák folynak, ugye ismerős számotokra?

Mindenkinek mást jelent a nyár. Mégis mindannyian örülünk annak, hogy tovább van világos. Számomra ez áll az első helyen. Méghozzá azért, mert az a tudat, hogy később megy le a Nap, egyféle nyugalmat kelt bennem, mivel tudom, hogy elég ráérősen végezni a dolgomat, nem kell sietni, mindenre lesz időm. Ilyenkor lelassul minden, nem kell rohanni, kapkodni, ráérek. Minek is?! Képes vagyok elfelejteni az időérzékemet, sokkal később fekszek le, mint ahogy megszoktam, aztán persze nehezen tudok elaludni, s a napok is összefolynak. Hiszen ha éppen hosszabb ideig nem kell dolgoznom, s itthon vagyok, vagy elutazok egy ismeretlen vidékre, nem kell hajnalban kelnem, nem kell az órámat pásztáznom, hogy nehogy lekéssem a buszt, s szabadságolja magát az egész éves idegölő stressz is egy időre. Erre szükségünk van, másképpen szó szerint megbolondulnánk.
Nyáron több idő jut arra, hogy magunkkal foglalkozzunk, még akkor is, ha azt az év többi időszakában is megtesszük, de nem ekkora figyelemmel. Nem csak a lakás rendbetételére jut több időnk, de önmagunk kitakarítására is. Testileg és lelkileg egyaránt. Egy ilyen újjászületés mindannyiunkra ráfér.

Én mindig igyekszem annyira kihasználni ezt az időszakot, amennyire csak tudom, és amennyire engedni a pénztárcám. Az embernek arra van ideje, amire akarja, csak szervezés kérdése. Szeretek ilyenkor lustálkodni egy-egy napig, de nem állandóan. Bár olyat nem tudok, hogy nem csinálok semmit, mert az unatkozás fogalmát csak hírből ismerem, testközelből nem és nem is szeretném. Új ételeket, ízeket tervezek, próbálok ki; lekvárt főzök; olvasok, többet járok piacra, utazok, kirándulok, többet túrázok, sokat futok és mozgok a szabad levegőn, könnyen barnulok, sok gyümölcsöt eszem, ráérősebben beszélgetek bárkivel és még sorolhatnám.

Az idei nyár is hasonló, de kicsit másabb, mint az előzőek. Egyébként sincs két egyforma év, nap, perc. Mindig minden változik, ahogyan mi is. Régóta küzdök egy betegséggel, s közben már egy sokkal komolyabbal is. Minden napban találok valami jót, valami újat, valamit, ami egy időre elvonja a figyelmemet róla, de azért ott motoszkál bennem a probléma mindig. Nehéz nem venni tudomást róla, mert sokkal óvatosabbnak kell lennem a következő 3 hónapban. Aztán pedig ki tudja, merre visz ez az egész, csak reménykedni tudunk az orvosokkal együtt abban, hogy mégsem a legrosszabb fog bekövetkezni. Nagyon nehéz, bevallom, sokszor eltörik bennem a mécses, de felállok, s megyek tovább, ahogyan azt már többször írtam a korábbi bejegyzésekben is.

Kicsit felborult minden körülöttem az utóbbi hónapokban, de sokkal tisztábban látok már. Nem foglalkozok már olyan emberekkel, akik csak energiát lopnak tőlem, akiknek akár már egy fotója is feszültséget kelt bennem, olyanokkal, akik csak kihasználtak. Az ilyen embereket útjukra kell engedni, valahol megbocsátani nekik, s közben magunknak is. A múlt lezárásának része ez is.

Olvasom Louise L. Hay könyveit: Éld az életed! és Az erő benned van! Nagyon inspiráló, olvasmányos, és hasznos. Amikor elkezdtem az Éld az életed!-et, emlékszem, hogy mondtam a páromnak, hogy az összes önfejlesztő, ezoterikus könyv mehet a szemétbe, amit eddig olvastam, mert ez az igazi, ez visz mindent, ez kell nekem. Nem véletlenül találtam rá, s pont egyszerre mindkettőre a könyvesboltban. Éppen erre van most szükségem. Aki ismeri, az tudja, miért írom ezt. A szerző nagyon komoly betegségéből úgy gyógyult meg, hogy a gondolatait átprogramozta. Ez iszonyú nehéz. Sok gyakorlás kell hozzá. Ha tehetném, járnék hozzá foglalkozásokra, beszélgetésekre, mert úgy sokkal hatékonyabb lenne, de nekem marad a könyve és a saját kitartásom, erőm.
Paulo Coelho-tól is olvasok ezen a nyáron, túl vagyok már Az alkimistán és A Zahiron, egy ideje pedig Mint az áradó folyó c. könyvéből szemezgetek. Most ilyen könyvolvasós korszakomat élem. Régen volt már ilyen…

Szeretem, hogy nyáron meleg van és nem kell állandóan zokniban járni, lehet lengén öltözni. És ilyenkor nagyon szeretek öltözködni, minél színesebben. Idén egy minden eddiginél lazább stílust vettem fel, talán mert ezzel is azt akarom sugallni, hogy igyekszem lazábban felfogni az életet, s minden rossztól megszabadulni. A kánikulát viszont egyre nehezebben viselem, látszik, hogy öregszem J
Sokkal szabadabbnak érzem magam akkor, ha jól kisportoltam magam, jól érzem magam a bőrömben, és ha mindezek után még el is utazok valahová. Idén még körültekintőbbnek kell lennem, így sajnos egy strandolás szóba sem jöhet, a fertőzések miatt veszélyforrás lehet. Egyébként sem vagyok egy strandon fekvős, a vízben ülő, vagy álló típus; én az élő vizeket, a Balatont és a tengert szeretem. Nem látom értelmét annak, hogy vagyonokat fizessek ki azért, hogy egy tömeggel teli strandmedencében áztassam magamat. Én szeretek úszni és azt, ha van hozzá tér. Idén most ez kimarad, de könnyen elfogadtam. Talán túlságosan elővigyázatos vagyok, de közben önfegyelmet is tanulok.

Az egész napos Mátra túrák sosem maradhatnak el, minden nyáron többször nekivágunk, a napi Sárhegy mászások és erdei futások pedig régóta meg sem kottyannak. Nem mondom, hogy ezek veszélytelenek, de ha úgy vesszük az embert a saját otthonában is érheti baleset, ki sem kell mozdulnia hozzá. Azért ekkora félelem nincs bennem, de ami van, azt is le kell küzdenem, igyekszem…

Szeretek utazni, új vagy régen látott tájakat felfedezni. A gasztronómiai fesztiválok mindig lázba hoznak. Az egri Bikavér fesztivál- on jártunk nemrég, igaz rossz idővel indult, de megláttuk benne a varázslatot és egy shoppingolással egybekötött izgalmas nap kerekedett belőle. Imádom Egert! Amióta még közelebb lakunk hozzá, mint korábban, évente többször is ellátogatunk. Az esetek nagy többségében először mindig betérünk a Bazilikába, majd a kis szűk, romantikus utcákon át a piacra visz az utunk. Imádom a piacokat! Az egrit különösen. Van ott egy idős házaspár, akiktől évek óta vásárolok üstben, 25 órán át főtt szilvalekvárt. Tőlük minden évszakban lehet venni. A belváros pedig mindig magával ragad, minden alkalommal valamelyik más arcát mutatja.

Utazások alkalmával az étkezéssel vagyok mindig bajban, mert bármit nem ehetek, s nincs mindenhol paleo étel, vagy csak nagyítóval keresve találok. A legjobb helyeken persze hajlandóak úgy elkészíteni egy- egy fogást számomra, hogy abban ne legyen glutén és laktóz sem, s végül mégiscsak paleo legyen. Így az esetek többségében mindig viszünk magunkkal előre csomagolt házi készítésű paleo szendvicset, vagy más ételt. Igaz, hogy ez korábban is így volt, mindig is ritkán jártunk étterembe.

Ha elutazunk valahová, mi szeretünk belemélyedni a helyiek életébe. Megismerni mindent, ami az ottaniak életének része, a hagyományaikat, a gasztronómiájukat, s minden helyi és a környéken fellelhető látnivalót meglátogatni. Imádok fotózni, így ilyenkor a fotóknak legalább 90%-át én készítem. Egy – egy utazás tervezésekor sokszor már hónapokkal korábban elkezdem feltérképezni és összeírni a helyi és a környékbeli programokat, látnivalókat, éttermeket, piacokat, belépőket, de még a busz és vonat menetrendeket is. Igyekszek mindig mindenre felkészülni, szeretek mindenről előre tudni.

A másik sarkallatos pont pedig a szállás. Mi az apartmanokat, magánszállásokat favorizáljuk. Nem vagyunk hotel és szálloda mániások. Összesen 3 alkalommal voltunk 1-2 napot hotelben, egyszer azért, mert volt egy ingyenes lehetőségem, s akkor még bármit ehettem, így Mátrafüreden ki is használtuk- miért is ne, ha ingyen volt! Egyszer Egerben, egy éjszakát, de ennek is megvolt az oka, a varázsa, esküvő után azonnal, mert csak ketten akartunk lenni, s akkor is egy ingyenes lehetőséget használtunk ki. Szerencsénk volt mindkét „ajándékkal” és pár hete szintén egyetlen napot töltöttünk hotelben, Parádfürdőn, csakis azért, hogy rokonokkal találkozzunk, mert csak így lehetett megoldani. Ez utóbbi már komoly gondokat okozott, mivel alig találtam magamnak olyan ételt, amit megehetek. Így megint csak azt kellett mondanunk, hogy igaz sok tapasztalatunk nincs hotelek terén- mert összesen 3 napot töltöttünk ilyen szálláson eddigi életünk során – hogy ez nem a mi világunk, nekünk a legjobb egy apartman, ahol nem mondják meg mikor és mi a reggeli, ebéd és vacsora, ahol csak mi ketten vagyunk, s maximum csak a szomszéd házban, vagy az utca másik oldalán lehetnek zavaró tényezők ( sokáig és hangosan bulizó fiatalok ) és hát a pénztárcánknak is jobban tetszik egy magánszállás. Idén is lesz pár nap valahol, de még titok J Olyan helyen, ahol én már jártam, de nem a párommal együtt, s 10 év után, hátrahagyva a múltat, új élményekre kiéhezve fogunk elutazni. Ez is felér egy ajándékkal, annyi különbséggel, hogy nem hotel lesz, de nem is apartman, nem sátor, stb. más J, s nem egyetlen nap… Bízok benne, hogy sikerül majd jobban kikapcsolódnunk, kiereszteni az összegyűlt feszültséget és elterelni a figyelmünket a bajokról. Legalább arra a pár napra…

A nyár kitűnő alkalom arra, hogy belekezdjünk valami teljesen újba. Lehet új hobbink, ellátogathatunk régen vágyott vidékekre, könyvírásba kezdhetünk, tanulhatunk, lezárhatunk kapcsolatokat, belekezdhetünk egy új sportba, de bármit is csináljunk, egy dolgot szem előtt kell tartanunk: mindent magunkért teszünk és ami a legfontosabb: minden nap egy új kaland, egy új ajándék, s csak rajtunk múlik, hogy mit hozunk ki belőle. Amire sokat gondolunk, az bekövetkezik. Amiket most gondolsz, azzal a jövődet formálod. Megteremted számukra a talajt, s azok csak növekednek. Nem mindegy tehát hogyan gondolod azt, amit. Ha például mindig csak úgy fogalmazol, hogy: Remélem, hogy nem lesz semmi baj! –akkor biztosra veheted, hogy lesz, mert a bajra koncentrálva vágysz arra, hogy elkerüljön, de ezzel bevonzod magadnak. Mennyivel egyszerűbb lenne, ha inkább azt mondanád: Minden rendben van! És feltétlenül jelen időben tedd! Szép nyarat!